گفتار درمانی سالمند در منزل یکی از راه های توانبخشی سالمندان است. بیماری هایی که در کهولت سن ممکن است ایجاد شوند مانند سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر و غیره می توانند علل مشکلات در تکلم یا بلع شوند.

این بیماری ها ممکن است سالمند را دچار اختلال در گفتار کند و این راه ارتباطی مهم در سالمند مختل می شود.در نتیجه روی جسم و روان او تاثیر می گذارد.

خوشبختانه افراد متخصص در زمینه گفتار درمانی می توانند سلامت گفتار و حتی بلع و غذاخوردن سالمند را بهبود بخشند.گفتار درمانی سالمند در منزل

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یکی از انواع اقدامات توان بخشی در افراد و به ویژه سالمندان است. گفتار درمانی سالمند در منزل نیز توان بخشی است که در منزل سالمند و با انجام اقداماتی هدفمند باعث بهبود تکلم سالمند می گردد.

گفتار درمانگر شخصی است که با توجه به سابقه، مهارت و دانشی که بدست آورده قابلیت ارزیابی و تشخیص درمان اختلالات مربوط به گفتار و زبان را دارد.

گفتار درمانی در منزل برای بزرگسالان

از این رو در صورت حاد نبودن وضعیت سالمند بهتر است که گفتار درمانی در منزل انجام گیرد. زیرا سالمند در محل زندگی خود از آرامش و احساس رضایتی برخوردار خواهد بود. از این رو آرامش ذهن حتما روی بهبودی وضعیت او تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

گفتار درمانی سالمند در منزل می بایست طبق یک برنامه هدفمند اجرا شود. خلاقیت و استفاده از تکنیک های مختلف در محیط منزل و کنار اعضای خانواده باعث می شود سالمند سریع تر بهبود یابد.

گفتار درمانی سالمند در منزل چگونه انجام می گیرد؟

۱- از طریق حرکت عضلات دهان، گلو و زبان

۲- از طریق تغییر و درمان فکر و ایجاد توانایی در ارتباط بین تفکر و بیان

دلایل نیاز به گفتار درمانی سالمند در منزل

  • کاهش صحبت کردن سالمند در نتیجه عدم حضور افراد در کنار او :

هر چقدر فرد، گفتگو و معاشرت را بیشتر تمرین کند، ضعف در توانایی‌های کلامی را کمتر تجربه خواهد کرد. در نتیجه کاهش ارتباطات سالمند، مشکلات زبانی و گفتاری را افزایش می دهد.

  • کاهش توانایی شنیداری:

کاهش قدرت شنوایی در اکثر سالمندان اتفاق می افتد. فرد سالمند بنا به دلایل مختلفی تا اندازه‌ای توانایی شنیداری خود را از دست می‌دهد. در برخی موارد مشاهده شده است که این ناتوانی می‌تواند باعث اختلال در گفتار و تکلم سالمند شود.

  • مشکل در پیدا کردن واژه ها در حین صحبت:

پیدا کردن واژه‌ها عملکردی است که به دقت و توجه بالا نیاز دارد. با کهولت سن ممکن است این قابلیت دقت، توجه و قدرت حل مسئله کاهش یابد.

  • کاهش توانایی در خواندن و نوشتن:

خواندن و نوشتن به درک و گفتار فرد کمک شایانی می کند. بی‌حوصلگی، ضعف در بینایی، لرزش دست‌ها، بی‌دقتی، یا حتی در مواردی بی‌سوادی و … عواملی هستند که از خواندن و نوشتن سالمندان جلوگیری می‌کنند.گفتار درمانی سالمند در منزل

چه اختلالات و مشکلاتی با گفتار درمانی سالمند در منزل درمان می شود؟

  • یافتن واژه ها حین صحبت کردن:

برخی سالمندان در پیدا کردن کلمات درست در موقعیت‌های مختلف، مشکل دارند. این مشکل تحت تأثیر عوامل مغزی، محیطی و غیره ایجاد می شود.

  • برقراری ارتباط:

گروهی از افراد وجود دارند که در بیان خواسته‌ها، نظرات و افکار خود ناتوان هستند. یک گفتار درمانگر متخصص با توجه به تکنیک هایی در این زمینه، می تواند گفتار درمانی سالمند در منزل را به یک نقطه اوج در درمان برساند.

  • مشکلات ساختاری زبان:

در برخی از موارد، ساختار جملاتی که فرد به کار می‌برد مشکلاتی دارد که از قابل فهم بودن آن برای مخاطب یا افراد شنونده جلوگیری می‌کند. با آموزش ساختار صحیح جملات در جهت رسایی در رساندن مفهوم می توان این اختلال را درمان کرد.

  • خواندن و نوشتن:

مشکلات مربوط به سواد در مدرسه که تحت عنوان ناتوانی‌های یادگیری شناخته می‌شود و به ضعف در خواندن و نوشتن منجر می‌شود. یک گفتار درمانگر می بایست یک آموزگار نیز باشد.

  • مسائل و مشکلات صوتی:

ضعف در بیان صداها یا داشتن صدای گوش خراش و آزار دهنده که برای فرد مشکلات ارتباطی ایجاد می‌کند. در این راستا استفاده از تکنیک های مربوط به صداها و آواها سالمند را یاری خواهد کرد.

  • اختلالات ادراکی:

مشکل در درک آنچه که بیان می‌شود. مشکلات ادراکی به نوبه خود می‌تواند مشکلات ارتباطی و متعاقبا ضعف در اعتماد به نفس ایجاد کند. هر چه درک سالمند از بیان مفاهیم و خواسته ها کمتر باشد برقراری ارتباط با دیگران نیز برای او بسیار سخت خواهد شد.

گفتار درمانی سالمند

دلایل اختلالت صدا در سالمند

در این بخش قصد داریم شایع ترین عوامل که در اختلالات صدا و در نهایت گفتار در سالمند، منجر می شوند را معرفی کنیم.

  • التهاب حنجره
  • موثرترین عامل در گرفتگی صدا التهابات حنجره است. عواملی مانند عفونت ها و ویروس ها، مصرف سیگار و تنباکو می توانند باعث ایجاد التهاب حاد حنجره شوند. حتی صحبت کردن با صدای بلند و فریاد زدن نیز ممکن است به حنجره سالمند آسیب بزند. جهت درمان این نوع اختلال دقیقا پزشک می بایست علت التهاب را تشخیص دهد تا درمان درستی را تجویز نماید.
  • ریفلاکس یا همان ترش کردن معده
    ریفلاکس معده در سالمندان باعث از بین رفتن مری، سرفه های مزمن، آسیب به حنجره و تارهای صوتی، مشکلات ریوی، آسیب رساندن به دندان ها و مشکلات عدیده دیگر می شود.
  • فلجی تارهای صوتی
    یکی از مواردی که گفتار درمانی سالمند در منزل روی آن پاسخ می دهد درمان فلجی تارهای صوتی است. متخصص گوش،حلق و بینی و همچنین گفتاردرمانگر می توانند فلجی تار صوتی را با انجام استروبوسکوپی تشخیص دهند. بعد از تشخیص، نوبت به درمان لازم برای حل مشکل بلع و صحبت کردن سالمند می رسد. این کار نیاز به تمریناتی دارد که بهتر است در فضایی آرام و به دور از اضطراب انجام گیرد.
  • ضایعات در تارهای صوتی
    این ضایعات ممکن است به صورت گره صوتی، پلیپ حنجره و کیست تار صوتی باشند. باعث ضعف در صدا می شوند. گرفتگی صدا ایجاد می کنند. در نتیجه سالمند تلاش می کند تا بلندتر صحبت کند. اما این کار ضرر بیشتری به تارهای صوتی او ایجاد می کند.
  • سرطان حنجره
    از عوامل مهم در پیدایش سرطان حنجره مصرف بیش از حد سیگار و الکل است. سالمندی که مبتلا به سرطان حنجره باشد سرفه های مزمنی خواهد داشت. پس از تشخیص و درمان های اولیه توسط پزشک ممکن است سالمند نیاز به گفتار درمانی پیدا کند.

تمرینات لازم جهت گفتار درمانی سالمند در منزل

  1. تکنیک هایی جهت استراحت صوتی
  2. تکنیک هایی در آرام سازی اندام های گویایی
  3. تکنیک هایی جهت کاهش فشار وارده بر تارهای صوتی
  4. تکنیک هایی جهت افزایش کارایی اندام های گویایی

اما سخن پایانی در ارتباط با گفتار درمانی سالمند در منزل

مراکز خدمات پرستاری در منزل با توجه به کادرهای درمانی متخصص و با تجربه آماده ارائه خدماتی مانند اعزام پزشک در منزل، اعزام پرستار در منزل یا اعزام پرستار در بیمارستان، اعزام نیروی متخصص گفتار درمانی کوکان و سالمندان و بسیاری از خدمات دیگر هستند.

به دلیل نیاز شدید افراد و خانواده ها در راستای درمان در منزل، این بستر فراهم شده است تا سالمندان، بیماران، کودکان و خانواده ها در کمال آرامش کمک به بهبودی فرد صورت گیرد.

خدمات پرستاری

در صورت تمایل به برقراری ارتباط با مرکز خدمات پرستاری هیراد و استفاده از خدمات آن می توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید.

همچنین می توانید از برنامه بازار اپلیکیشن خدمات پرستاری هیراد را دانلود و ثبت نام نمایید.