نگهداری از کودک اوتیسمی یک چالش پیچیده برای والدین و خود کودک است که می بایست به نحوی درست انجام پذیرد.

به دلیل اختلال در ارتباطات و تعاملات این کودکان با سایر افراد، زندگی خانواده بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین بهتر است با رعایت نکات مهمی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد با این بیماری راحت تر برخورد کنیدو به همین جهت خانواده ها نیاز به پرستار کودک خواهند داشت.

با مطالعه این مقاله قصد داریم در مورد موارد زیر بیشتر بدانیم تا با شناخت بیشتر این بیماری، مراقبت از کودک مبتلا به اوتیسم را بهتر انجام دهیم.

  1. بیماری اوتیسم
  2. علت بروز این بیماری
  3. شناسایی علائم این بیماری در کودکان
  4. نکات کلیدی در نگهداری از کودک اوتیسمی

بیماری اوتیسم چیست؟

نگهداری از کودک اوتیسمی

بیماری اوتیسم یک اختلال در رشد فرد است که در اوایل سن انسان خود را نشان می دهد. (در سه سال اول). اوتیسم روی مغز کودک تاثیر گذاشته و تمام عملکردهای رفتاری وی را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه کودک در مهارت های گفتاری و ارتباطی خود با دیگران دچار اختلال و مشکل می گردد.

علل بروز بیماری اوتیسم در کودکان

ابتلا به بیماری اوتیسم علت های زیادی دارد. در ادامه به تک تک عواملی که ممکن است کودک را مبتلا کند اشاره خواهیم کرد:

آلودگی محیط زیست

گرم شدن کره زمین در اثر آلاینده های هوا می تواند رابطه مستقیمی روی اختلال طیف اوتیسم و دیگر اختلالات عصبی روی انسان داشه باشد که از طریق مادر به فرزند انتقال یابد.

استفاده از داروهای خاص در دوران بارداری

داروهایی قبیل والپروئیک اسید و تالیدومید  و … ممکن است روی نوزاد داخل رحم مادر تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری اوتیسم در نوزاد شوند.

دیابت بارداری

براساس نظر محققان مادرانی که از هفته ۲۶ بارداری به بعد به دیابت بارداری دچار می شوند، ۶۳ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری اوتیسم قرار می گیرند.

کمبود آهن

طبق تحقیقاتی ثابت شده است که فقر آهن حدود ۵ برابر خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را افزایش می دهد.

مختل شدن رشد مغز

ایجاد خللی در رشد مغز باعث می شود که ساختار آن دچار مشکل شده و حتی وجود سیناپس زیاد در مغز کودک را به اوتیسم مبتلا می کند.

سموم شیمیایی

سم های شیمیایی و آفت کش ها روی زنان باردار تاثیر می گذارند. از زنان بارداری که به واسطه ی زندگی در مزرعه ها و زمین های کشاورزی با این کودهای شیمیایی در ارتباط هستند خواسته می شود تا از آن ها دوری کرده و هیچ گونه تماس و استشمام نداشته باشند؛ زیرا خطر ابتلای نوزاد آن ها بسیار بالا خواهد بود.

ژنتیک

برخی دانشمندان می گویند احتمال به ارث رسیدن اوتیسم از خانواده ها زیاد است. همچنین در خانواده هایی که یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، خطر اینکه کودکی دیگر با این بیماری داشته باشند بیشتر است.

سن والدین

بارداری بالای ۴۰ سال و یا حتی در سنین بسیار کم نیز می تواند باعث بیماری اوتیسم در نوزاد شود. همچنین اسپرم های پیر نیز می تواند نقش بسزایی در بروز این بیماری داشته باشند.

از طرفی محققان به نتایجی رسیده اند که امکان دارد اختلاف سنی زیاد بین والدین روی ابتلای نوزاد به اوتیسم نیز تاثیر بگذارد.

این بیماری می تواند علل بسیاری مانند رژیم غذایی، تغییرات مجرای گوارشی، مسمومیت با جیوه، عدم استفاده از ویتامین ها و املاح و حساسیت به واکسن داشته باشد که هنوز به اثبات نرسیده اند.

نگهداری از کودک

پرستار کودک

شناسایی علائم بیماری اوتیسم که می تواند ما را در نگهداری از کودک اوتیسمی کمک کند!

بیماری اوتیسم در کودکان علائم بسیاری دارد که والدین می بایست دقت و توجه زیادی به فرزند داشته باشند تا به محض متوجه شدن آن علائم سریع اقدام کرده و نوزاد یا کودک را به پزشک متخصص نشان دهند.

در ادامه به علائمی اشاره می کنیم که ممکن است والدین را هوشیارتر کند:

  • عدم برقراری ارتباط چشمی
  • عدم ارتباطات گفتاری
  • تکرار زیاد یک حرکت یا واکنش
  • واکنش شدید در برابر تغییرات، صدا، بو، منظره و …
  • عدم درک احساس و عاطفه
  • عدم اشاره به اشیای دور تا ۱۴ ماهگی
  • عدم واکنش نسبت به نام تا یک سالگی
  • عدم لبخند تا ۵ ماهگی
  • عدم واکنش به بازی و سرگرمی
  • دوستدار تنهایی و منزوی بودن
  • عدم ارتباط احساسی نسبت به والدین
  • عدم رشد در مهارت های زبانی و گفتن جملات ساده
  • عدم علاقه به بازی ها و سرگرمی های دسته جمعی
  • عدم توجه به اطراف و اشارات
  • علاقه بیشتر سمت اشیا است تا افراد
  • حرکات غیرمعمول با کمک دست و پاها و حرکات بدن
  • استفاده از ضمیرهای اشتباه؛ برای مثال گفتن “تو” به جای ضمیر “من”
  • عدم استفاده از زبان بدن
  • عدم احساس خطر کردن

نکات کلیدی در نگهداری از کودک اوتیسمی

اصولا نگهداری  از کودکان کار پیچیده ای است و باید نکات مهمی را در ارتباط با آن ها رعایت کرد. به همین دلیل پرستار کودک در منزل یا حتی مهدهای کودک باید دارای مهارت هایی باشند تا بتوانند در امر آموزش، تربیت و مراقبت از کودک به بهترین نحو عمل کنند. از طرفی نگهداری از کودک اوتیسمی به مهارت های بیشتر و فراتری نسبت به نگهداری از یک کودک سالم دارد.پرستار کودک که در این زمینه فعالت مینماید باید تجربه کافی داشته باشد.

پرستار کودک اوتیسم

بنابراین اگر قصد دارید خود شما و یا یک پرستار کودک و یا یک مربی کودک در منزل امر مراقبت از کودک مبتلا به اوتیسم را انجام دهد بایستی به موارد زیر دقت کنید.

نگهداری از کودک اوتیسمی

پرستاری از کودک اوتیسمی

  1. در مورد بیماری اوتیسم مطالعه کنید و دانش خود را در این زمینه بالا ببرید تا درک درستی از بیماری و کودکان مبتلا به این بیماری پیدا کنید. این دانش را می توانید از طریق کتاب ها، سایت های معتبر در مورد اوتیسم و اطلاعاتی که به افراد می دهند، و حتی مشورت با مشاوران و متخصصان در این زمینه کسب نمایید.
  2. شناسایی یک مرکز معتبر که نگهداری از کودک اوتیسمی را برعهده دارد قدم بعدی است تا به محض بروز مشکل بتوان از آن ها مشاوره دریافت کرد.جهت پرستاری از کودک اوتیسمی نیاز میباشد.
  3. پیوستن به گروه هایی که اعضای آن ها والدین کودکان مبتلا به اوتیسم هستند تا بتوان از تجارب آن ها استفاده کرد.
  4. برای انرژی دادن به کودک اوتیسمی می بایست خود پرستار کودک نیز، پرانرژی و شاداب باشد. بنابراین روی خود کار کنید تا پس از مدتی پرستاری از این کودکان به افسردگی دچار نشوید.
  5. در کارها منظم باشید. هنگام نگهداری از کودک اوتیسمی برنامه و زمان بندی برای کارهایی از قبیل استراحت، غذاخوردن، تفریح، خواب، بازی و … داشته باشید و کارها را روی روال انجام دهید تا کم ترین اختلالی در آن ها دیده نشودتا بتوانید بهترین پرستار کودک باشید.
  6. برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسمی ارتباط غیرکلامی با او برقرار کنید.
  7. زمانی که کودک ناراحتی و کج خلقی می کند یا قصد دارد چیزی را به شما بفهماند یا از شما بی توجهی می بیند. در زمان ارتباط با او حتما مسائلی را در نظر بگیرید و کج خلقی او را ریشه یابی کنید تا بتوانید بهتر عمل کنید.
  8. شروع به درمان کودک کنید. ابتدا او را کامل بشناسید، روحیات، خلق و خو، نقاط قوت و ضعف، مهارت ها و علایق او را شناسایی کرده و تجزیه و تحلیل کنید. پس از این مرحله ابتدا با پزشک کودک صحبت کنید. اصولا درمان های زیر برای کودکان مبتلا به اوتیسم توصیه می شود:
    رفتار درمانی
    گفتار درمانی
    کار درمانی
    بازی با کودک
    فیزیوتراپی
    تغذیه
  9. شما باید بتوانید در زمان عصبی شدن کودک به خوبی واکنش نشان داده و اوضاع را بهتر کنید. جهت پرستاری از کودک اوتیسمی او را به آرامش دعوت کنید و محیطی امن و ساکت برای او فراهم کنید.
  10. رفتار کودک را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید برخی از رفتارها و یا تغییرات کودک را ثبت کنید. هر گاه به نکته مهمی برخوردید حتما آن ها را یادداشت و به اطلاع پزشک متخصص کودک برسانید.
و اما سخن آخر درباره نگهداری از کودک اوتیسمی

بهتر است برای مراقبت از کودک اوتیسمی از یک پرستار کودک متخصص و با مهارت کمک گرفت تا در محیط منزل با روش های نوین و قدرتمند بتواند زندگی کم دغدغه تری را برای کودک و همچنین والدین او رقم زند. نگهداری مداوم یک کودک مبتلا به اوتیسم توسط والدین، کار بسیار دشواری خواهد بود.

رفته رفته ممکن است والدین را به علت خستگی بیش از حد و ارتباط دائم با کودک افسرده کند. مراکز خدمات پرستاری در منزل می توانند راه کارهای مناسبی را به والدین این کودکان ارائه دهند و همین طور پرستاران مجرب و مناسبی را برای نگهداری انتخاب نمایند.

خدمات پرستاری

اگر شما نیز به پرستاری مطمئن، مهربان، صبور و با سابقه که بتواند از کودک دلبند شما نگهداری کند؛ نیازمند هستید می توانید از طریق شماره تلفن های مخصوص مشاوره در شمال تهران ۲۲۲۹۷۱۶۴و۲۶۹۱۳۰۸۱غرب تهران ۴۴۰۲۷۲۱۸شرق تهران ۷۶۷۰۳۰۵۸ تماس گرفته و یا با نصب اپلیکیشن خدمات پرستاری هیراد درخواست خود را ثبت نمایید تا در کمتر از ۲۴ ساعت کارشناسان خدمات پرستاری هیراد  با شما تماس گیرند.

لینک دانلود اپلیکیشن از بازار

لینک دانلود اپلیکیشن از مایکت