نگهداری از سالمندان در منزل

پیری یکی از واقعیت‌های زندگی است که همه‌ی خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حقیقت مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل جدا از این واقعیت زندگی نیست.

ممکن است کاملاً درک نکنیم که، تا چه اندازه پیر شدن افراد تأثیرگذار است یا چگونه این امر می‌تواند بر روی دیگر اعضای خانواده تأثیر بگذارد.

در واقع، اگر افراد سالخورده هنوز هم از سلامت خوبی برخوردار باشند و به طور مستقل زندگی کنند، ممکن است هیچگونه تغییری را احساس نکنند، اما زمانیکه تأثیرات پیری آشکارتر می‌شود ممکن است به مراقبت‌های طولانی مدتی نیاز داشته باشند.

مراقبت از سالمندان

مراقبت و نگهداری از سالمندان شامل موارد بسیار مهمی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد. هرچه ناتوانی این افراد بیشتر باشد، نیازهای آن‌ها به مراتب بیشتر می شود.

با این حال، اکثر سالمندان از چنین مراقبت‌هایی که مناسب شرایطشان باشند محروم هستند در نتیجه شکاف بزرگی در این زمینه وجود دارد که مراقبان باید آن را پر کنند.

همچنین مراقبت‌های بهداشتی و شخصی، چیزهای ساده‌ای هستند که ممکن است از آن‌ها غفلت شود. از طرف دیگر این مراقبت‌ها، اصلی‌ترین نیازهای درونی انسان‌ها می‌باشند که افراد مسن احتیاج بیشتری به آن‌ها دارند.

   ( مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل نیاز به داشتن مهارت‌هایی است.)

نگهداری از سالمند واکری

مراقبت از سالمند

موسسه خدمات پرستاری

مواردی که در مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل، باید در نظر بگیرید!

مراقبت از سالمندان به معنای در نظر گرفتن رفاه عاطفی، روحی و جسمی آن‌ها است و شامل فعالیت‌های زیر می‌باشد:

  • فعالیت‌های زندگی روزمره (معروف به ADL)
  • تغذیه
  • تحرک عملکردی (حرکت هنگام انجام فعالیت‌ها، داخل و خارج شدن از تختخواب و صندلی)
  • لباس پوشیدن
  • حمام یا دوش گرفتن
  • کارهای مربوط به بهداشت شخصی (مسواک زدن، مرتب کردن مو، اصلاح، فعالیت‌های نظافتی)
  • بهداشت توالت ( شامل: رسیدن به توالت، تمیز کردن خود و بلند شدن از توالت)

( در صورتیکه در تحرک و سلامتی دچار مشکل شوند، مراقبت از این ADL ها به طور مستقل دشوار یا غیرممکن است و باید به آن‌ها کمک‌های مناسبی شود.)

نگهداری و پرستاری سالمند

نگهداری از سالمند در خانه

فعالیت‌های ابزاری زندگی روزمره (معروف به IADL)

  • آشپزی کردن و تهیه وعده‌های غذایی
  • نظافت و نگهداری خانه
  • خرید ضروریات خانه
  • مدیریت پول و قبض‌های پرداختی
  • مصرف داروهای تجویز شده و …

( برای مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل مهم است که IADL های آن‌ها به طور مؤثر و مداوم مورد توجه قرار بگیرد)

نگهداری از سالمندان

مراقبت از سالمند

شرکت خدمات پرستاری

نیاز ویژه‌ای که در ارتباط با مراقبت و نگهداری از سالمندان لازم است؟

نحوه‌ی برخورد با افراد سالمند بسیار مهم است، زیرا همه‌ی ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم و به نسبت‌های مساوی دارای حقوق برابر هستیم. بنابراین علاوه بر تامین مراقبت‌های بهداشتی مناسب، حق آزادی دارند که با نشان دادن رفتار و برخوردی مناسب، این نیاز حس می شود.

از طرفی باید بدانیم که کاهش کلی در نشاط جسمی و روحی سالمندان ممکن است منجر به تغییرات چشمگیری در رفتار و ظاهر، استانداردهای زندگی و حتی حس عاطفی آنان شود پس به این نتیجه می‌رسیم که مراقبت و نگهداری از سالمندان وقتی به نحو صحیح انجام گیرد، می‌تواند این کاهش را برطرف یا جبران نماید.

 نگهداری از سالمند در تهران

نگهداری سالمند در منزل و شرایط سالمند ارتباط مستقیم دارد . شرایط سالمند جهت نگهداری آن در منزل از اهمیت بالایی دارد. چون در مرحله اول باید شرایط سالمند کاملا مد نظر دانست تا بتوانید جهت نگهداری سالمند و بسترلازم را فراهم نماید و نسبت به شرایط  سالمند  پرستار مورد نیاز اقدام نماییم.

تعرفه خدمات پرستاری در منزل ۱۴۰۲

سالمندی که توانایی حرکت ندارد شرایط  آن با سالمندی که توانایی حرکت دارد متفاوت است . توانایی که توانایی حرکت ندارد نیاز به تجهیزاتی مانند تخت بیمارستانی  و یا تشک مواج تهیه نمود که دچار مشکلاتی بعدی مانند زخم بستر نگردند .

شرایط سالمندان متقاوت می باشد  به عنوان سالمند سالم ، سالمند پوشکی ، توانایی حرکت دارد و یا ندارد ، توانایی بلع غذا و یا حتی مشکل تنفسی و یا مشکل ادرار داشته باشند

برای هر کدام از این موارد باید تجهیزات لازم و مختص به آن مورد تهیه گردد و نسبت به آن پرستاری  که از آن سالمند نگهداری می نماید  می بایست توانایی نگهداری و دوره های آن مورد را گذرانده باشند تا بتوان جهت نگهداری سالمند در منزل را مهیا نمود تا سالمند در رفاه باشد .

گاهی حتی وزن سالمند هم در شرایط نگهداری آن موثر است چون پرستار باید توانایی تغییر پوزیشن سالمند را داشته باشد البته باید دانش و تجربه کافی را داشته باشد.

نحوه ارتباط پرستار جهت نگهداری سالمند در منزل

اولین اقدام پرستار جهت نگهداری سالمند در منزل ارتباط گرفتن می باشد. سالمندان در زمانی که دچار کهولت سن نبوده اند دارای شخصیت و ابهت خود بوده اند و اینک که دچار کهولت سن شده و از پا افتاده اند به توجه بیشتر و احترام بیشتر از سوی بستگان و خانواده و حتی پرستار نیاز دارند .

پرستار در مرجله اول می بایست شرایط سالمند و شخصیت سالمند را درک نماید تا بتواند با وی ارتباط جاصل نماید وبهتر خدمات انجام دهد.

پرستار می بایست  با احترام و صبوری اقدام به خدماتی چون تعویض پوشک و استحمام و سایر خدمات نماید  تا خدای نکرده به شخصیت سالمند توهینی نشود و با صبوری به سخنان سالمند فرا دهد  تا ارتباط  مورد نیاز برقرار گردد.

پرستار سالمند چه آقا و چه خانم سالمند را مثل پدرو مادر خود دانسته و دلسوزی لازم را داشته و با تامل ارتباط رابرقرار نماید . با توجه به اینکه سالمندان اکثرا دارای الزایمر و پارکینسون می باشند پس حتما نیاز به احترام  و ارتباط مستحکم دارند.

نگهداری از سالمند در تهران

پرستار سالمند

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

شیفت های کاری پرستاران به صورت کلی به سه دسته تقسیم میشوند :

شبانه روزی : پرستار شبانه روزی به صورت ۲۴ ساعته بر بالین سالمند و یا بیمارحضور داشته باشند البته این پرستاران در هر هفته ۲۴ ساعت مرخصی دارند که این ۲۴ ساعت می تواند در روزهای جمعه و یا ایام هفته نسبت به توافق کارفرما و پرستار صورت می گیرد.

در برخی مواقع شرایط  سالمند به گونه ای خاصی دارد مثل شرایط ای سی یو که در آن زمان به چند پرستاربه صورت شیفتی با هم از سالمند نگهداری خواهند کرد.

یعنی ۲۴ ساعت یک پرستار و در ۲۴ ساعت بعدی پرستاری دیگر بر بالین سالمند حاضر خواهند رساند.  در مواقعی هم شرایط سالمند  به گونه ای است که دچار کم خوابی میباشد که در آن زمان هو از دو پرستار استفاده می شودبصورت که چند روز یک پرستار و چند روز پرستاری دیگر به صورت شیفتی با هم همکاری خواهند نمود .

پرستار روزانه : پرستار روزانه به این گونه خدمت خود را انجام می دهد که در هروز قاعدتا” ۸ ساعت کاری خدمت رسانی می نماید و در مواقعی هم با توافق کارفرما و پرستار بیشتر از ۸ ساعت کاری نزد سالمند مشغول به خئمت رسانی خواهد بود.

پرستار روزانه جهت نگهداری سالمند در منزل می بایست به صورتی برنامه ریزی نماید که سر ساعت مشخص شده توسط کارفرما در محل کار خود حضور داشته باشند .

پرستار روزانه باید توجه به ساعات اوج ترافیک برای رسین سر وقت به محل کار که همان نگهداری  سالمند در منزل می باشد،   دقت لازم را داشته باشد مبنی بر اینکه ممکن است داروهای سالمند در سر ساعت داده شود . ساعت ورود پرستار را کارفرما اعلام می نماید که پرستار ساعت ۸  یا ۹ صبح و  غیره در محل کار   خود حضور داشت  و زمان انجام  کار  ۸ ساعت از زمان   شروع  محاسبه میگردد.

تماس با  خدمات پرستاری هیراد

از چندین روش می توانید با شرکت خدمات پرستاری هیراد ارتباط برقرار نماید :
۱- از طریق  تماس تلفنی با شعبات شمال – غرب  و شرق که از ساعت ۷ الی ۱۲ شب جوابگو هستند.
۲-از طریق اپلکیشین 

۳- از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۲۹۷۴۰۵۹۱

دوستان گرامی که از گوشی ios  و یا کامپیوتر استفاده می نمایند می تواند با مراجعه به صفحه اپلیکیشن خدمات پرستاری و دانلود وب اپلیکیشن و نصب بر روی گوشی یا کامپیوتر خود از این خدمات بهره مند شوند .