میدانیم که نگهداری از بیمار پوشکی کار دشواری است اما هر فرزند و یا پرستاری که این کار را برای بیمار انجام می دهد می بایست نهایت احترام و محبت را همراه با کار خود داشته باشد.

بیمار پوشکی

یکی از اقدامات مهم و ضروری در این نوع مراقبت نحوه تعویض پوشک بیمار است که بایستی به درستی و به موقع تعویض گردد.

اگر در خانه از بیمار عزیز خود مراقبت می کنید و یا پرستار یک بیمار یا سالمند پوشکی هستید و خود را مسئول تعویض پوشک می دانید فقط کافیست مراحل ساده زیر را درست انجام دهید تا کار برای شما و بیمار راحت تر انجام گردد.

نگهداری از ییماران پوشکی

 نگهداری از بیمار پوشکی

آنچه شما مراقبت از بیمار پوشکی در مورد تعویض پوشک نیاز دارید

  • دستکش پزشکی یکبار مصرف
  • یک پوشک تمیز برای بزرگسالان
  • یک کیسه زباله پلاستیکی
  • دستمال مرطوب (مانند دستمال مرطوب بچه یا دستمال مرطوب معمولی)، پاک کننده پوست و پارچه های یکبار مصرف
  • کرم و یا لوسیون

وجود یک فرد بالغ کنار شما در حین انجام این اقدامات کمک زیادی خواهد کرد تا بتوانید به آسانی پوشک بیمار یا سالمند را تعویض کنید.

اگر در حال حاضر یک تخت برای بیمار ندارید، حتما خریداری کنید. این امر مراقبت از فرد در بستر را آسان تر می کند و باعث می شود او احساس راحتی بیشتری کند.

 مراحل تعویض پوشک و نگهداری از بیمار پوشکی

برای رسیدگی و نگهداری از بیمار پوشکی باید مراحل زیر را انجام دهیم:
  1. دستان خود را کاملاً بشویید و خشک کنید. یک جفت دستکش پزشکی یکبار مصرف بپوشید.
  2. اگر تختخواب بیمار قابل تنظیم است، کل تختخواب را تا یک ارتفاع راحت (معمولاً کمی پایین از باسن خود) بالا ببرید. سر تخت را تا حدی پایین بیاورید که می تواند تحمل کند.
  3. با استراحت بیمار روی پشت خود، تسمه ها یا نوار چسبی پوشک بیمار را محکم کنید.
  4. یک دست روی مفصل بیمار و دیگری روی شانه او باشد و روی او را از سمت خود برگردانید. ممکن است این کار را با کمک یک فرد توانای دیگر انجام دهید، که می تواند در حین کار بیمار را در کنار خود نگه دارد.
  5. اگر پوشک را به اندازه کافی زیر لگن آنها چسباندید، اکنون پوشک بیمار را به سمت خود و از زیر بکشید. پوشک استفاده شده را به سمت داخل آن بچرخانید تا محتوبات به بیرون نریزد.
  6. پوشک آلوده را در یک کیسه زباله پلاستیکی قرار دهید (اما هنوز در کیسه را به طور کامل نبندید).
  7. با استفاده از دستمال مرطوب یا پاک کننده های پوستی و پارچه های یکبار مصرف ناحیه پوشک فرد، جلو و عقب را تا حد امکان تمیز کنید. از فشار دادن یا مالش زیاد پوست خودداری کنید. شاید لازم باشد که بیمار را روی قسمت پشت بچرخانید تا مناطقی را که نمی توانید به آن برسید کاملاً تمیز کنید. دستمال مرطوب یا دستمال استفاده شده را در کیسه مواد غذایی پلاستیکی قرار دهید.
  8. پوست فرد بیمار را بررسی کنید تا زخم نشده باشد. هر روز علائم اولیه ابتلا به فشار خون را به طور روزانه بررسی کنید.
  9. برای مرطوب کردن و محافظت از پوست، از کرم مانع استفاده کنید.
  10. بعد از اینکه پوست بیمار کاملاً خشک شد، یک طرف پوشک بیمار را بچرخانید و آن را زیر سمت خود بگیرید. صاف کرده و بقیه پوشک را روی تخت قرار دهید.
  11. فرد را به سمت خود روی پوشک بچرخانید و سپس طرف دیگر پوشک را بیرون بکشید. هرگونه چین و چروک را صاف کرده و پوشک بیمار را طبق دستور کار تعویض کنید.
  12. دستکش های پزشکی یکبار مصرف خود را برداشته و آنها را در کیسه زباله پلاستیکی قرار دهید.
  13. دستان خود را کاملاً بشویید و خشک کنید.
  14. اگر تخت بیمار قابل تنظیم است، آن را به ارتفاع دلخواه برگردانید و سر تخت را به سطح مورد نظر بالا ببرید. در صورت تمایل، شخص را با یک پتو بپوشانید.

حقوق نگهداری از سالمند پوشکی

شرایط حقوق و مزایای که پرستار با سالمند پوشکی کار خواهد کرد به عوامل مختلفی بستگی دارد:
۱ – جنسیت پرستار نسبت به سالمند
۲- وزن سالمند
۳- توانایی حرکت سالمند
و غیره …..
۴- تعداد نفرات در منزل

خدمات پرستاری

و اما سخن آخر درباره نگهداری از بیمار پوشکی

مرکز خدمات پرستاری هیراد دارای شعبه در شمال، شرق و غرب تهران است که به علت آسودگی و رفاه حال مشتریان خود آماده پذیرش و کمک به شهروندان تهرانی می باشد. این مرکز انواع خدمات پرستاری را در تمام ساعات شبانه روز انجام می دهد و به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی افراد از طریق تلفن تماس، پشتیبانی سایت و همچنیناپلیکیشن هیرادمی باشد.  

تمامی اقدامات در حوزه پرستاری و همین طور اقدامات دیگری از قبیل اعزام افراد مجرب برای انجام آزمایش، اعزام آمبولانس، ارائه انواع تجهیزات پزشکی و اعزام افرادی جهت خدمات و نظافت امور منزل و… را انجام می دهد.